Dagsplan og antal amninger

13. marts 2008

Alder:
5 mdr.

Dagsplan og antal amninger

Hej Helen.

Nu har vi igen brug for din kyndige vejledning.

Vores datter bliver 6 mdr om ca. 1 uge og har i den sidste tid ændret sin rutine, som ellers var godt indarbejdet. Jeg synes vores hverdag virker en smule rodet og jeg synes det er meget hårdt i disse måneder, da jeg endnu ikke får sovet særligt mange timer i træk...

Hun spiser ca trekvart til een dl grød formiddag og samme omfang mos til aften. Derudover ammer jeg hende.
Jeg overvejer, om det er tid til at sætte et måltid mere ind og når hun er 6 mdr evt starte med havregrød. Hun er dog som regel ikke så sulten om morgenen...

I den sidste tid (14 dage) ser vores dagsplan sådan ud:

kl 6.30 godmorgen, ligger i sengen ca halv time og hygger
kl 8 ammes
kl 8.30/9 lægges til formiddagslur ca 30-45 min (sjældent 1 time)
kl. 9.30 ammes
kl 10.30 grød og vand af kop
kl 12 ammes og puttes i barnevogn, sover typisk 2,5 timer
kl 15 ammes
kl 17/17.30 ammes og puttes evt til aftenlur 30 min
kl 18/18.30 mos og vand af kop
kl 19-21 puttes til natten med amning og godnatlæsning afhængig af sidste lur. Som regel 2-3 timer efter sidste lur

Ammes ca 2 gange mlm 20 og 24
Ammes ca 2 gange mlm 24 og 06

Nogle dage er selvfølgelig helt andeledes, men de fleste ser mere eller mindre sådan ud.

Mine spørgsmål er som følger:

Jeg synes, at jeg ammer meget i forhold til hendes alder? Hvad skal evt laves om?

Kan du hjælpe med en plan, hvis jeg skal putte et måltid mere ind? Hun vil helst spise købemos så det er stadig svært at variere den. Hvad skal det ekstra måltid ...

Annonce

... da være?

Jeg kæmper for det meste en kamp med at lægge hende til formiddagslur - hun virker træt - gnider øjne og pylrer, men stritter imod af alle kræfter for at undgå at komme i seng, Jeg vugger hende altid til hun næsten sover. Det gør jeg også aften efter Pantleys principper og det er gået fremad et par uger, men de sidste dage har der været mere kamp end ellers.

Jeg synes virkelig det er udmattende, men kan nogle børn springe formiddagsluren over? Kan det være jeg forsøger at lægge hende for tidligt? Som regel er der 5 min protest og gråd om aftenen inden hun giver op i mine arme og jeg kan lægge hende i løbet af ca 15 minutter. Er det acceptabelt? Om formiddagen må jeg nogle gange give op og vente en halv time hvorefter jeg evt kan amme hende til hun bliver rolig og derfter lægge hende...

Nætterne: Jeg ved ikke om jeg ammer hende for meget der, men hun er ikke så tyk (7100 g og 68 cm v 5 mdr) så jeg har det dårligt med at nægte hende brystet mlm 24 -06. Prøver dog altid med sutten hvis der ikke er gået min 2 timer siden sidste amning. Vi har talt om jeg skal sove en nat på sofaen (jeg sover meget let) og faren så vækker mig hvis hun skal ammes, men jeg ved ikke om det er en god ide? Nogle nætter vågner hun bare hver time og skal have sut, ammes eller vendes da hun er i en meget "motorisk fase" og desuden oflg lægen "MEGET LIVLIG"...hun kan også godt ligge og snakke en halv time til en time...

Jeg ved, at det var mange spørgsmål, men vi trænger til en hjælpende hånd til at komme videre.

Med venlig hilsen

Karin

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor